4.9.2023

Ulrika Eklöf vet vad man behöver veta när man jobbar i en växel Man ska kunna lyssna och förstå vad kunden är ute efter

Ulrika Eklöf svarar i Hangö stads växel med ett leende på läpparna.

– Hangon kaupunki. Hangö stad.

Så har Ulrika Eklöf svarat på uppskattningsvis en halv miljon samtal under sina 23 år i Hangö stads växel. Dagligen svarar hon på cirka 100 samtal, men det kan vara både färre eller många fler.

– Om det är riktigt vilt hinner jag inte göra något annat än att svara i telefonen.

Att jobba i växeln är inte så enkelt som man kunde tro.

– Själva växelprogrammet lär man sig ganska snabbt, men det andra tar tid. Man blir heller aldrig färdig.
Förändringar sker och ibland får Eklöf frågor om sådant som ingen frågat om förut.

– Man ska kunna lyssna och förstå vad kunden är ute efter. Ilband frågar de om sådant som inte hör till staden. Då får jag fundera ut vilken plats eller instans kunden borde kontakta.

Växeln är öppen mellan klockan 8 och 16 under vardagar. Eklöf kommer till jobbet senast klockan 7.50 för att öppna program. Mellan klockan 12 och 13 har hon lunchpaus.

– Vi har ett samarbete med Raseborgs växel. De svarar på mina samtal när jag är på lunch och jag på deras när de har paus.

Lue myös: Hälsoinspektör Mari Rantala: Förr har många känt att vi är ett hot mot verksamheten, men nu ringer de och frågar när jag ska komma nästa gång

Kan 400 nummer utantill

Att Ulrika Eklöf har koll finns det ingen tvekan om. I förbifarten säger hon att hon kan minst 400 telefonnummer utantill.

– I växeln behövs dessutom baskännedom om hur en kommun fungerar och att man vet vem som gör vad.

I växeln finns Ulrika Eklöf till för att hjälpa dem som ringer Hangö stad.

Största delen av samtalen sker på svenska och finska, men det blir också samtal på engelska och andra språk. När fartyget Superfast körde mellan Hangö och Tyskland fick hon en del frågor på tyska.

– Då gick jag en extra kurs i tyska, men vissa samtal förenade jag till turistbyrån där en kunde språket bra.
Eklöf har också gått en annan språkkurs som en följd av jobbet.

– Det var en kund som behövde information om kursanmälan. Då såg jag en kurs i italienska och anmälde mig, berättar hon.

Då och då får Eklöf svara på en del konstiga frågor.

– Det kan vara precis vad som helst, men de som ringer får fråga vad de vill. Jag blir inte förvånad över någonting.

– De som ringer får fråga vad de vill.

Mångsidiga uppgifter

Vid sidan om växeln sköter Eklöf om uppgifter för Telia, såsom att öppna och säga upp abonnemang och att programmera telefonflyttningar. Hon ser också till att anställda för Hangö stad får nya telefoner och att allas dörrtagg fungerar.

Under drygt tjugo år har hon hunnit med flera olika arbetsuppgifter, men ända sedan starten har hon jobbat i växeln.

– Jag tycker om att prata i telefon.

Hon har lärt sig att inte låta samtalen störa det övriga arbetsflödet – utan tar paus med den uppgift hon höll på med tills samtalet är över.

– Jag tänker aldrig att jag ska vara klar med något en viss dag för det kan hända att det kommer så många samtal att jag inte hinner.

Stundvis har hon haft för mycket på sitt bord. Till exempel det nya växelprogrammet som togs i bruk för 1,5 år sedan vållade en del problem eftersom det inte var helt färdigt.

Hangö grundades 1874 då den yttersta udden skildes från Bromarv. (hanko.fi/sv)

– En av de största utmaningarna var när vi slutade använda trådtelefon 2011. Det arbetet låg på mig plus att jag svarade i växeln. Då skrev jag många listor och gjorde upp planer.

Ler i telefonen

Det roligaste på jobbet är helt klar att få prata med människor.

– Jag ler oftast när jag pratar med folk. Den andra ser inte mig, men jag vill vara vänligt inställd.

Eklöf drivs av att få hjälpa människor. Ibland förenar till exempel nummerupplysningen samtal till stadens växel.

– Jag ler oftast när jag pratar med folk.

– En som har lokalkännedom har det lättare i växeln. När jag svarar för Raseborg vet jag inte allt, men jag kan googla och är ändå bekant med kommunen. Jag brukar säga att jag vet lite om allting, men inte allting om allting.

Eklöf har rötter i Raseborgstrakterna men har bott hela livet i Hangö. Trots att hon känner till regionen följer hon aktivt med lokala nyheter från både Hangö och Raseborg.

I både sol och storm går Ulrika Eklöf ofta ut på lunchpausen för att fotografera.

– Det är ett redskap som hjälper mig att förbereda mig. Det jag läser hemma på kvällen kan jag få samtal om på jobbet nästa dag.

En god lyssnare

Kontakten till människor är det mest belönande i arbetet men stundvis även utmanande. Ibland ringer någon och berättar om sina bekymmer och då får Eklöf ställa upp som lyssnare.

– För några år sedan var det en karl som ringde och ville ha vägbeskrivningar till stadens byggnader för att han skulle leverera varor, men till slut sa han att han bara ville lyssna på min röst.

Om det är någon som är riktigt sur och vill klaga över något tänker Eklöf att hon befinner sig mellan två eldar.

– Jag skyddar stadens anställda och försöker få läget att se vackert ut för den som ringer. Jag kan ta emot utskällningar som inte är riktade mot mig. Då är det bara att lyssna och säga ”mm” och ”jo”.

– Jag skyddar stadens anställda.

En gång ringde hon upp den anställda, som hon hade förenat ett sådant samtal till, för att kolla att allt var bra.

Dagligen svarar Ulrika Eklöf på cirka 100 samtal, men det kan vara både färre eller många fler.

– Men då hade personen öst ut allt över mig redan. Jag har lärt mig att det ska in genom ena örat och ut genom andra.

På fritiden tillbringar Eklöf tid med sin familj och djuren – två katter och fyra rottweilerhundar.

– Jag tycker också om att fotografera. Ibland går jag ner till stranden på lunchpausen och fotar vågorna.